Geen producten in de winkelwagen.
Verkeersregels snelle e-bikes weer op de schop?
Bericht via RTL Nieuws.
Nieuwe verkeersregels voor de hele snelle elektrische fiets, de speed-pedelec, worden in Gelderland binnen twee maanden alweer teruggedraaid. Ook in Utrecht en Almere wordt daarover gesproken.
Bestuurders wachten niet op de uitkomst van een onderzoek en grijpen al in. De nieuwe regels zouden de verkeersveiligheid in verschillende provincies in gevaar brengen. Sinds 1 juli moet de speed-pedelec op de rijbaan, in plaats van op het fietspad. En de bestuurder moet een helm op. Het was een omstreden besluit van het ministerie van Verkeer, want een advies waarschuwde juist voor gevaarlijke situaties. En het leidt ook tot veel onbegrip.
Agressie in verkeer
Jules Meijerink fietst dagelijks op zijn speed-pedelec in een kwartiertje van zijn huis naar zijn werk in Utrecht. Met zo’n snelle elektrische fiets kan hij een topsnelheid van 45 kilometer per uur halen en zo omzeilt hij alle files. In de ochtendspits is hij met de auto drie kwartier kwijt voor hetzelfde ritje.
Meijerink heeft op zijn speed-pedelec veel last van agressie in het verkeer. Automobilisten die de fietser toeschreeuwen dat hij op het fietspad moet rijden, toeteren, hem snijden of hun middelvinger opsteken. “Mijn fiets lijkt op een mountainbike. Automobilisten toeteren; ze snappen niet dat ik op de rijbaan fiets. Het is levensgevaarlijk. Automobilisten rijden keihard langs mij, maar ik mag niet op het fietspad.”
Volgens het CBS winnen de snelle e-bikes aan populariteit. Er rijden er al 10.000 rond, vooral in de buitengebieden. Maar wat veel mensen niet weten, is dat de speed-pedelec sinds 1 januari 2017 dezelfde juridische status heeft als een bromfiets.
Verplicht op rijbaan
De snelle fiets heeft verplicht een geel kentekenplaatje en de bestuurder draagt een helm. En vanaf 1 juli moeten ze dus binnen de bebouwde kom verplicht op de rijbaan, net zoals een brommer. Wie over het fietspad zoeft, krijgt een boete.
Het Utrechtse VVD-raadslid André van Schie ziet het overheidsbesluit om speed-pedelecs op de rijbaan toe te laten met lede ogen aan. “Het verschil in snelheid is veel te groot. Op sommige rijbanen in Utrecht rijden auto’s 50 tot 70 kilometer per uur en daar fiets je dan met 30 tot 35 kilometer langs.”
Niet snel optrekken
Volgens hem leidt dit tot gevaarlijke situaties. “Fietsers zijn extreem kwetsbaar en kunnen voor een rood stoplicht niet zo snel optrekken als een bromfiets. Speed-pedelecs rijden in de binnenstad geen 45 kilometer per uur, maar eerder 30.”
Van Schie stelde al twee keer vragen aan de Utrechtse gemeenteraad over speed-pedelecs en hun positie op de weg. Hij wil dat snelle fietsers een aparte categorie worden. En dat speed-pedelecs zélf mogen beoordelen wat voor hen veilig is: soms het fietspad en soms de rijbaan.
Onderzoek naar praktijkervaringen
Verkeersminister Schultz vroeg in januari het SWOV, het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, onderzoek te doen naar de praktijkervaringen van de snelle fietsers. De provincie Gelderland wacht dit onderzoek niet af en verwerpt het Rijksbeleid.
Martijn van de Lindeloof, verkeerskundige bij de Provincie Gelderland zegt: “We hebben in Gelderland 100 dorpen en steden waar een provinciale weg doorheen loopt. Op zestien wegen zien we te grote verkeersveiligheidsrisico’s ontstaan.”
Daarom mogen speed-pedelecs in Gelderland zelf kiezen: rijden op het fietspad of op de rijbaan. Deze fietspaden zijn te herkennen aan een blauwe onderbord: speed-pedelecs toegestaan.
Studie naar ongevallen
Het SWOV hoopt vóór Prinsjesdag met de eerste onderzoeksresultaten te komen hoe de berijders van speed-pedelecs en andere weggebruikers reageren dat de snelle e-bikes nu op de rijbaan rijden. Eind 2018 verschijnt een dieptestudie naar ongevallen met dit soort snelle e-bikes.