Geen producten in je winkelmand.
De fietsENmarkt verandert, maar onze filosofie blijft
Waar je vroeger naar de lokale fietsenmaker ging voor al je aankopen en reparaties, speur je nu het wereldwijde web af op zoek naar de gunstigste aanbieding. De fietsenwereld verandert…
Overal te koop
Of je nu de bouwmarkt inloopt, een kijkje neemt bij een mediaketen of je boodschappen doet bij de supermarkt, de e-bike duikt overal op. Diezelfde trend zien we op het internet. Het lijkt een soort ‚vervaging’ van de grenzen tussen verschillende markten.
Gevolgen
Deze ontwikkeling heeft verschillende gevolgen voor de fietsenbranche. Allereerst betekent het dat de consument niet meer de deur uit hoeft om een elektrische fiets aan te schaffen. Daarnaast is het tegenwoordig eenvoudig om specificaties, prijzen en beoordelingen (reviews) te vergelijking. De klant kan zich optimaal voorbereiden voor hij daadwerkelijk tot aanschaf overgaat.
Die toegankelijkheid heeft echter ook een keerzijde. Doordat de klant zich zelf oriënteert, ontstaat er al gauw een tunnelvisie. Met name het uiterlijk en de prijs bepalen voor veel consumenten welke elektrische fiets de juiste is.
Onze filosofie
Hiermee willen we niet zeggen dat je een slechte keuze maakt, maar de volgorde is – in onze opinie – verkeerd. In onze filosofie werkt het zo:
- Wat zijn de behoeftes van de klant?
- Welke e-bike sluit hier het beste bij aan?
Tijdens het gesprek met onze klant komen we er bijvoorbeeld achter of de klant een e-bike alleen voor de dagelijkse boodschappen gebruikt, of ook graag op fietsvakantie gaat.
Daarnaast is de zithouding van grote invloed. In ons assortiment hebben we zeer comfortabele modellen, maar ook sportieve e-bikes waarbij je verder voorover gebogen zit zoals op een sportfiets. De kleur en prijs komen later pas aan bod.
Onze filosofie verklaard
De reden achter deze filosofie is de ervaring dat we vaak verhalen hoorden van mensen die bij ons terecht kwamen, omdat ze na een tijd teleurgesteld waren in hun elders aangeschafte e-bike. Dit komt vaak door onvolledige informatie of zelfs foutieve voorlichting via het internet of in de winkel. Het credo ‘goedkoop is duurkoop’ gaat hierbij ook regelmatig op.
Natuurlijk is je keus ook afhankelijk van je budget. We beweren dan ook niet dat een goedkope e-bike niet goed genoeg kan zijn. Toch kiezen wij er als winkel voor om bij het hogere segment te blijven, zodat we onze klanten kunnen garanderen dat ze nog jaren plezier hebben van hun aankoop en wij op onze beurt nog jaren plezier hebben van onze klanten, want dat is hoe het werkt!